Церковный Устав
св. князя Владимира
Список обширной редакции
В имя Отца и Сына и Святого Духа. Се аз, князь Володимир,
нареченый во святом крещении Василий, сын Святославль, внук Игорев, блаженыа
княгини Олгы, принял ееъми святое крещение от греческаго царя Константина
и от Фотиа патриарха Царигородскаго. И приах от него перваго митрополита
Михаила Киеву, иже крести всю Рускую землю святым крещением.
Потом, летом многым минувшим, създах церковь святыа Богородица Десятинную,
и дах ей десятину изо всего своего княжениа, и такоже и по всей земли
Руской ис княжениа в соборную церковь: от всего княжа суда десятую векшю,
ис торгу десятую неделю, а из домовь на всякое лето от всякого стада и
от всякого жита чюдному Спасу и чюдней Богородици.
Потом растворивше греческий Намаканон и обретохом в нем, оже не подобает
сих судов и тяж князю судити, ни бояром его, ни тивуном. И аз, съгадав
с своими детми, и с всеми князи, и с своими бояры, дал есми те суды церквам
Божьим, митрополиту и всем епископом по Руской земли.
И посем не надобе уступатися ни детем моим, ни внучатом, ни всему роду
моему до века, ни в люди церковныа, ни в вси суды их. То все дал есми
Церкви Божий по всем городом, и по погостом, и по свободам - где ни суть
хрестиане. И своим тивюном приказываю судов церковных не судити, и наших
судов без судий митрополичьих не судити десятин деля.
Роспуск, смилное заставание, пошибание, умычкы, промежи мужем и женою
о животе их, в племени или в сватовьстве поимутся, ведовьство, потвори,
чяродеание, волхъвование, зеленничьство, уреканиа три: бляднею, и зелий,
и еретичьством, зубояжа, или сын отца биеть, или матерь дочка биеть, или
сноха свекровь, или кто уречется скверными словы и прилагая отца и матерь,
или сестры, или дети, а любо племя, тяжутся о задници, церковнаа татба,
мертвеци сволочать, крест посекут, или на стенах трескы емлють из креста,
скот или псы, птици без велики нужда въведеть в церковь, или что неподобно
церкви съдееть, или два друга иметася бита, единого жена другаго иметь
за лоно и роздавить, или кого застануть с четвероножною, или кто под овином
молится, или в ржи, или под рощением, или у воды, или девка дитя повръжеть.
Тыи вси суды церквам Божьим даны суть законом Божьим, по правилом святых
отец христианьскыми цари и князи в всех христианьских людех.
Князю, и бояром, и судиам в ты суды нелзе въступатися: то все дал есми
по прьвых царевь уряжению, и по вселенскых святых отець седми Събор Вселеньскых,
святитель великых.
Князю, и бояром, и судиам не прощено от закона Божья вступатися в тыя
суды. Аще кто преобидит сии устав, таковым непрощенном быта от закона
Божья, горе себе наследують. И своим тивуном приказываю судовь церковьных
не обидети и с судов городскых давати 9 частей князю, а десятая чясть
святей Церкви. Се же искони поручено Богом святителем и епископьам их:
городскиа и торговыа, всякаа мерила и спуды, извесы, ставила, от Бога
како искони уставленое, митрополиту блюсти бес пакосъти - ни умалити,
ни увеличити, за все то въздати ему слово в день суда Великого, якоже
о душах человеческых. А се люди церъковни, предании митрополиту по правилом:
игумень, игуменья, поп, диакон, попадьа, диаконица и дети их и кто в клиросе,
чернець, черница, проскурница, пономарь, лечець, прощении, баба вдовица,
задушьный человек, прикладень, сторонникь, слепець, хромець, монастыреве,
больницы, гостинници, странноприимци, а кто порты чернеческыа сьвръжеть.
Те люди церковный, богадельный, митрополит ведаеть промежи ими суд, или
обида которая, или задница. Аще ли иному человеку будеть с ними суд, или
обида которая, то обчий суд, а присуд и пересуд на полы.
Аще кто преступить сиа правила, якоже семь управил по святых отець правилом
и первых царь управлению, кто иметь преступати правила си: или дети мои
князи, или правнуци, или в котором городе наместник, или судья, или тивун
- а имуть обидети суды церковныа или отьимати, да будуть прокъляти в сии
век и в будущий о седми Събор святых отець Вселеньскых.
Устав, бывши и преже нас в Руси от прадед и дед наших: имати митрополиту
десятину от дани, и от виры, и от продаж, и от лова княжа - что уходить
во двор княжь, от всего.
|